Anoppi tilasin minulta kevyen kesätopin risteilylle.

Lankana kaunista oranssia tehostelankaa.

Vaatimuksina kevyt alaosasta "reikäinen" ja yläosa yhtenäistä rintsikat peittävää neuletta. Ohuehkot olkaimet ja isohko kaula-aukko sekä pienet hihat.

Yläosaan suunnittelin ensin erilaisia reikäsommitelmia. Aloitin niitä tekemään ja huomasin, että rei'istä tulee aivan liian isoja. Joten purku hommiin jouduin. Päätin jättää kaikki ideat ja kudoin tavallista neuletta.

Hihat olivat epätiedossa pitkän aikaa. Oikeestaan ne muotoutuivat vasta, kun aloin luomaan silmukoita. Mutu tuntumalla mentiin ja tehtiin, mutta tuli minun mieltäni tyydyttävät.

Pari viikkoa mietin pääni puhki millaisen tekisin ja mistä mitat ottaisin. Enkä hoksannut tarkistaa mittoja ennenkuin olin jo takakappaleen tehnyt puoleen väliin. Oikein olin kuitenkin mitat arvannut.

Viimeinkin monta lehteä selailtuani löysin mallin. Sitä muuttelemalla sain haluamani topin ohjeen. www.novita.fi/cms.php Tämä malli oli pohjana.

Ja täytyy sanoa. Olen todella tyytyväinen aikaansaannokseeni. Siis hyvin hyvin tyytyväinen.

Ja tässä tulos.

 

Kaula-aukon viimeistelin rapuvirkkauksella. Hihat on tehty samalla kuviolla kuin helma. Ohjeessa oli yhteen hihaan n 60 silmukkaa, minä laitoin puolet enemmän ja hihojen päissä on aina kerroksen alussa yhden silmukan kavennus.

 

 

Lankaa meni N. 300 g. Aikaa vähän reilu 3 viikkoa. Onneksi oli runsaasti aikaa tehdä.

Viikonloppuna luovutan teoksen anopille.

(Haaveilen, että hän antaa minun pitää loput 4 rullaa. Tekisin likalle mekon ensi kesäksi.)